Opakowanie pełni nie tylko funkcję techniczną. Oczywiście chroni produkt przed uszkodzeniami w trakcie transportu oraz zabezpiecza przed wpływem niekorzystnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych, ale pełni również bardzo ważną funkcję marketingową. Estetyczne opakowanie, z atrakcyjną grafiką oraz odpowiednio wyeksponowanymi informacjami o produkcie, zachęca klientów do kupna produktu.
Wiele firm zapomina o ogromnym wpływie opakowania na decyzje zakupowe klientów, przez co tracą wielu potencjalnych klientów.
Przykładem jest opakowanie napoju sojowego ALPRO SOYA.
Brak wyeksponowanej nazwy produktu
Nazwa produktu nie jest wyeksponowana na opakowaniu. Powinna być umieszczona z przodu opakowania. Grafika na opakowaniu sugeruje, że jest to mleko, a logo ALPRO SOYA sugeruje, że jest to mleko sojowe. Ale klient nie może się domyślać co to jest za produkt. Robiąc szybkie zakupy w markecie, mając do wyboru tysiące produktów, klient wybiera te produkty, które zna lub które zainteresują go swoim opakowaniem. Nikt nie ma czasu analizować opakowania i szukać nazwy produktu. Nazwa powinna być wyraźnie wyeksponowana. A w przypadku analizowanego produktu, nazwa Napój sojowy z wapniem i witaminami o smaku naturalnym jest napisana drobnym druczkiem i umieszczona w górnej części opakowania.
Z przodu opakowania warto również umieścić informację dla kogo przeznaczony jest dany produkt. A analizowany napój sojowy przeznaczony jest dla wegetarian, osób z alergią na białko krowie, osób na diecie niskokalorycznej oraz dla wszystkich tych, którzy chcą się zdrowo odżywiać i urozmaicić swoją dietę.
Zbyt wiele wersji językowych
Ze względów ekonomicznych firmy wprowadzają na rynki zagraniczne uniwersalne opakowania z informacjami o produkcie w kilku językach. Jest to oczywista korzyść dla producenta, ale nie dla klienta, dla którego ważne są informacje tylko w jego ojczystym języku.
Analizowane opakowanie zawiera bardzo dużo cennych informacji na temat produktu takich jak: składniki, wartości odżywcze, sposób przechowywania, kontakt z BOK, informacja o badaniach naukowych itp. Ale te wszystkie informacje zostały przetłumaczone na siedem języków … To trochę za dużo biorąc pod uwagę niewielkie wymiary opakowania.
Bardzo dużo informacji na temat produktu, przetłumaczonych na siedem wersji językowych, powoduje, że na opakowaniu panuje chaos. Trudno jest odnaleźć najważniejsze informacje. Trzeba uważnie wczytać się w treści, umieszczone na opakowaniu, aby odnaleźć takie istotne informacje dla alergików i wegetarian jak:
Produkty Alpro soya mogą być spożywane przez wegetarian.
Wyprodukowano w zakładzie, w którym nie są przetwarzane orzechy.
Wprowadzając produkt na polski rynek, warto przygotować polską wersję językową opakowania – w ostateczności maksymalnie 3 wersje językowe. Jedna z tych wersji powinna być wersją wiodącą.
Wprowadzenie polskiej wersji opakowania wzmocni zaufanie konsumentów do produktów ALPRO SOYA, a także pomoże producentowi wyeksponować, a klientom odnaleźć ważne informacje, które w aktualnej wersji opakowania gubią się w gąszczu tekstów, np.:
Nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego, białka mleka krowiego ani laktozy.
Marketingowe wabiki
Na opakowaniu warto umieścić ciekawe przepisy kulinarne na dania z dodatkiem Napoju sojowego, które mogą zachęcić konsumentów do zakupu tego produktu. Samo hasło Ideal for cooking nie jest wystarczające.
Warto wyeksponować informację, że opakowanie jest produkowane zgodnie z technologią Tetra Pak i wytłumaczyć na czym ta technologia polega. Niektórzy wegetarianie kupują mleko sojowe w butelkach szklanych, bo wydaje im się, że szkło jest bardziej ekologiczne od opakowania kartonowego.
Cenne są również informacje, że ALPRO SOYA zachowuje troskę o środowisko naturalne:
Produkty sojowe Alpro wytwarzane są przy zachowaniu należytej troski o środowisko naturalne. Szacunek dla środowiska oraz poczucie odpowiedzialności za zasoby, którymi karmi nas ziemia, to główne czynniki kierujące takim postępowaniem. (..) Produkty Alpro są w większości pakowane w opakowania typu Tetra Pak, które podlegają całkowitemu recyklingowi.
Oczywiście analizowane opakowanie ma również swoje zalety zarówno dla klienta jak i producenta. Opakowanie jest:
- ekonomiczne – producent wprowadza jedną wersję opakowania na kilka rynków zagranicznych. Dzięki czemu oszczędza na kosztach produkcji opakowań oraz upraszcza procesy logistyczno-dystrybucyjne;
- praktyczne i funkcjonalne – łatwo się otwiera i zamyka. Zamknięcie jest szczelne;
- bogate w cenne informacje o produkcie – oprócz podstawowych informacji na temat samego produktu: składniki, wartości odżywcze, sposób przechowywania, na opakowaniu znajdują się również numery telefonów do Biura Obsługi Klienta, pod którymi można uzyskać więcej informacji na temat produktu.
Opakowanie jest istotnym elementem marketingu MIX, eksponuje zalety produktu, zachęca klienta do kupna. Nie można zaniedbywać tego narzędzia marketingowego.
Pingback: Najpopularniejsze wpisy w 2008 roku « Wrocławskie Studio Grafiki i Reklamy
Ciekawa analiza. Ale co zrobić, jeśli robimy piernikowe prezenty na zamówienie agencji reklamowych, które nie chcą, by opakowanie miało jakikolwiek znak pozwalający na poznanie tożsamości firmy?