Blog korporacyjny – od czego zacząć ?

Przez ponad pół roku redagowałam nowo powstający blog korporacyjny lidera branży GSM. Swoją wiedzą i doświadczeniem chętnie podzielę się z innymi “zapaleńcami”, którzy chcą założyć lub prowadzą już blog korporacyjny. W polskich warunkach uruchomienie i prowadzenie bloga korporacyjnego nie jest niestety takie proste. Wiąże się to z pewnym ryzykiem – klienci mogą otwarcie napisać co sądzą o firmie i produktach, a niekoniecznie muszą to być pozytywne komentarze. Blog wymaga sporego zaangażowania – pisanie artykułów, czytanie i odpisywanie na komentarze, analiza statystyk bloga.

Blog to narzędzie dla pasjonatów, dla ludzi, którzy lubią firmę oraz branżę, w której pracują. Jeżeli praca w firmie przestaje Ci się podobać, pewne jest to, że spadnie Twoje zaangażowanie w rozwój bloga. Przestaniesz pisać, szukać nowych tematów …

W Polsce jeszcze niewiele firm decyduje się na uruchomienie swojego bloga, a Specjaliści ds. Marketingu sceptycznie podchodzą do tego narzędzia. Są jednak firmy, które decydują się na założenie bloga korporacyjnego, ponieważ blogi budzą większe zaufanie i mają lepszą reputację niż tradycyjne media. Poza tym czytelnicy bardziej ufają rekomendacji autorów blogów niż tradycyjnym reklamom.

Chcesz założyć blog korporacyjny? Przeczytaj co Cię czeka:

Prace nad blogiem można podzielić na kilka etapów, o których wspominałam już w komentarzu na SprawnymMarketingu.pl:
Etap I: UZYSKANIE ZGODY ZARZĄDU: Pomysł na utworzenie bloga rodzi się najczęściej w głowach ludzi z marketingu, a ponieważ jest to projekt, który wymaga zaangażowania wielu pracowników oraz odsłania różne sekrety firmy, należy uzyskać najpierw zgodę Zarządu. Należy przedstawić prezesowi pomysł na bloga, budżet. Wytłumaczyć dlaczego tworzymy nowy kanał komunikacji z klientami, skoro mamy już Biuro Obsługi Klienta (BOK), fora internetowe, strony produktowe, sklep on-line, infolinię itp.

Etap II: URUCHOMIENIE BLOGA: Etap stosunkowo prosty i najczęściej dzieje się poza firmą. Pomagają w tym agencje interaktywne.

Etap III: PROWADZENIE BLOGA: I tu zaczynają się schody … przede wszystkim trudno jest zaangażować pracowników w rozwój bloga. Najbardziej zaangażowanymi pracownikami są ludzie z marketingu. Na początku bardzo aktywni, tworzący kilka wpisów tygodniowo. Po kilku miesiącach ich zapał do pisania słabnie, szczególnie, gdy przy ich wpisach pojawia się mało komentarzy. Pracownicy z innych działów oczywiście czytają bloga, czasami komentują i generalnie wspierają bloga duchowo, ale ich najczęstsze słowa są takie:

Ja bym chętnie coś napisał, ale niestety nie mam czasu …

Pojawiają się też inne problemy – osoby, które nawet coś napiszą na blogu, nie chcą się ujawniać: podawać swojego imienia i nazwiska, zdjęcia, boją się negatywnych komentarzy klientów lub współpracowników.

Etap IV: ZARZĄDZANIE KOMENTARZAMI: Na blogach korporacyjnych, oprócz pozytywnych opinii, pojawiają się także negatywne komentarze. Zwolnieni pracownicy krytykują firmę i swoich przełożonych, niezadowoleni klienci narzekają, na niektóre produkty. Negatywne komentarze mogą niekorzystnie wpłynąć na wizerunek firmy. Nie wszystkie firmy są gotowe na publiczną krytykę.

Pomimo tych wszystkich trudności, osobiście uważam, że blog korporacyjny to jeden z ciekawszych projektów marketingowych, w jaki można się zaangażować w firmach otwartych na nowe narzędzia komunikacji z klientami :-)

Obowiązkowa lektura

Wszystkim, którzy planują uruchomienie bloga korporacyjnego polecam przeczytanie książki pt.: “Blogowanie w biznesie”. Autor książki, Jeremy Wright, przekonuje, że blogowanie w biznesie to rewolucyjny sposób na zwiększenie sprzedaży, zbudowanie marki i osiągnięcie spektakularnych sukcesów oraz podaje cenne wskazówki jak dotrzeć do klientów i mieć zadowolonych klientów. Mi ta książka dodała skrzydeł, przekonała, że blog to magiczne narzędzie, które pozwoli nam nawiązać aktywny dialog z naszymi klientami, poznać ich opinie na temat firmy i produktów oraz oczywiście zwiększyć sprzedaż naszych produktów.

Czy tak się rzeczywiście stało ? Odpowiedź na to pytanie znajdziecie w moich kolejnych artykułach z cyklu „Blog korporacyjny”. W najbliższym artykule opowiem po co warto blogować.

Reklamy

One response to “Blog korporacyjny – od czego zacząć ?

  1. Pingback: Blog biznesowy - po co warto blogować ? « Wrocławskie Studio Grafiki i Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s